کلینیک گوش تهران

کلینیک گوش تهران یکی از بهترین و جامع ترین مراکز تخصصی گوش و شنوایی در شهر تهران است که با داشتن چندین متخصص در رشته های فوق تخصصی گوش و شنوایی، به بیماران سراسر کشور خدمات تشخیصی، درمانی و مراقبتی ارائه می‌دهد.

کلینیک گوش تهران

کلینیک گوش تهران یکی از بهترین و جامع ترین مراکز تخصصی گوش و شنوایی در شهر تهران است که با داشتن چندین متخصص در رشته های فوق تخصصی گوش و شنوایی، به بیماران سراسر کشور خدمات تشخیصی، درمانی و مراقبتی ارائه می‌دهد.

آشنایی با عفونت گوش کودکان (علل ایجاد و درمان آن)

عفونت گوش در کودکان و نونهالان بسیار شایع است. طبق موسسات ملی سلامت آمریکا، از بین هر شش نونهال، پنج نفر قبل از فوت کردن سه شمع روی کیک تولد خود، عفونت گوش را تجربه می کند.

در این نوشتار درباره درمان عفونت گوش کودکان صحبت خواهد شد. توضیح داده خواهد شد، عفونت گوش کودکان زیر دو سال چه تفاوتی دارد. شما می توانید در این مقاله پاسخ برخی از سوالات خود را بیابید: آیا قطره عفونت گوش کودکان موثر است؟ ارتباط عفونت گوش کودکان و کم شنوایی چیست؟ بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت گوش کودکان کدام است؟ اگر به مبحث دارو و عفونت گوش کودکان علاقه دارید، از شما دعوت می شود این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

علل عفونت گوش کودکان

استقرار یک میکروب مانند باکتری در گوش میانی و ایجاد التهاب در آن، باعث بروز عفونت گوش می شود. گوش میانی بخشی از گوش انسان محسوب می شود که با حلق در بالا و پشت بینی ارتباط دارد.

شایع ترین نوع عفونت گوش کودکان، اوتیت مِدیا نام دارد که عفونت حاد گوش میانی است. در این بیماری، مایع در پشت پرده گوش جمع می شود و بخشی از گوش میانی گرفتار التهاب و تورم می گردد. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره اوتیت مدیا هستید کلیک کنید.

وقتی یک کودک دچار سرماخوردگی، آنفلوانزا یا گلو درد می شود، ممکن است میکروب عامل این عفونت، از راه شیپور اُستاش (لوله ارتباطی بین گوش میانی و حلق پشت بینی) به گوش میانی راه یابد. در نتیجه این عفونت، ترشحاتی غیر طبیعی در پشت پرده گوش ممکن است تشکیل شود.

چرا عفونت گوش در کودکان شایع تر است؟

علت شیوع بیشتر عفونت گوش کودکان نسبت به بزرگسالان را می توان در دو علت عمده زیر دانست:

  •          سیستم ایمنی بدن بسیاری از کودکان هنوز تا حدودی نارس است و شاید هنوز توانایی لازم را برای مقابله با برخی از بیماری های عفونی ندارد
  •          شیپور استاش در کودکان نسبت به بزرگسالان باریک تر و افقی تر است؛ در نتیجه، تخلیه ترشحات گوش میانی در کودکان کندتر صورت می پذیرد.

در درصد زیادی از کودکان مبتلا به عفونت گوش، مایع پشت پرده گوش تا مدت های مدید باقی می ماند یا مدام خوب می شود و دوباره ظاهر می گردد. گاهی حتی با وجود پایان یافتن عفونت، ماجرای آب پشت پرده گوش کودک همچنان ادامه می یابد. برای آشنایی کامل با انواع عفونت گوش در کودکان و بزرگسالان به همراه روش های درمان آنها به ادامه مطلب بروید.

نشانه ها و علائم عفونت گوش کودکان

به طور خلاصه و سریع به علائم عفونت گوش کودکان اشاره می شود. برخی از این علائم عبارتند از:

  •          لمس گوش یا خاراندن گوش بیشتر از حد عادی
  •          گریه و بی قراری ناشی از گوش درد
  •          مشکلات خواب و بی خوابی
  •          تب (دمای بدن بالاتر از 38 درجه سانتیگراد)
  •          ترشحات گوش و خارج شدن مایع از گوش
  •          عدم تعادل و اِشکال در راه رفتن و
  •          پاسخ ندادن به محرک های گفتاری به سبب بروز کم شنوایی ناشی از عفونت

درمان عفونت گوش کودکان

شاید برای تان جالب باشد بدانید که بیشتر موارد عفونت گوش کودکان بدون هر گونه درمانی رفع می شود. اگر گوش درد کودک زیاد نباشد، پزشک معالج ممکن است از والدین بخواهد تا مشاهده و پایش را پیشه سازند و فقط به تجویز یک داروی مسکن کودکان اکتفا نماید. چرا؟

تجویز آنتی بیوتیک برای عفونتی که سیستم ایمنی بدن می تواند آن را مهار نماید، باعث افزایش مقاومت باکتری ها نسبت به داروها می شود و این امر باعث می شود درمان عفونت های آینده به راحتی میسر نشود. به عبارت دیگر، برای بسیاری از عفونت های گوش کودکان، با نظر پزشک، تجویز آنتی بیوتیک ضرورتی ندارد. در واقع، تصمیم پزشک در رویکرد به عفونت گوش کودکان به عواملی بستگی دارد که مهم ترین آنها به شرح زیر هستند:

  •          سن کودک
  •          میزان درد گوش و
  •          سایر علائمی که به دنبال بروز عفونت گوش به وجود آمده است

درمان عفونت گوش کودکان زیر شش ماه

تجویز آنتی بیوتیک به کودکان زیر شش ماه تقریبا همیشه ضرورت دارد. در این سن، کودکان هنوز بسیاری از واکسن ها را دریافت نکرده اند. از این مهم تر، شواهد علمی و تحقیقات معتبر پزشکی وجود ندارد که نشان دهد عدم تجویز آنتی بیوتیک در نونهالان زیر شش ماه کار درستی است زیرا عوارض ناشی از عفونت گوش کودکان کم سن و سال به مراتب شدیدتر از سایر کودکان است. در کودکان زیر شش ماه باکتری مستقر شده در گوش میانی می تواند در سراسر بدن پخش شود و والدین را با یک عفونت به مراتب جدی تر از عفونت گوش میانی مواجه سازد.

درمان عفونت گوش کودکان زیر دو سال و بالای شش ماه

با دیدن این تیتر، حتما متوجه شدید که درمان عفونت گوش کودکان زیر یک سال و بالای شش ماه هم در همین بخش گنجانده شده است و تفاوتی با این گروه ندارد. طبق نظر آکادمی پزشکان متخصص بیماری های کودکان آمریکا، درمان عفونت گوش کودکان بین شش تا 24 ماهه با در نظر گرفتن علائم و شرایط می تواند متغیر باشد. بهترین حالت این است که در دو سه روز نخست عفونت، اگر علائم شدید نیست، آنتی بیوتیک تجویز نشود. اگر بعد از این مدت گوش درد وجود داشت یا عفونت گوش میانی پیشرفت کرده بود، آنتی بیوتیک به بیمار داده شود. با وجود این، پزشک در بسیاری از شرایط ممکن است صلاح بداند که آنتی بیوتیک در همان روزهای نخست آغاز گردد.

درمان عفونت گوش کودکان بالای دو سال

در کودکان بالای دو سال سن هم اگر عفونت گوش شدید نباشد، به طور معمول، بدون نیاز به درمان برطرف می شود. بدیهی است که برای کاهش درد و ناراحتی کودک می توان از داروهای مسکن معمولی مانند استامینوفن استفاده نمود. اگر بعد از دو سه روز عفونت بهبود نیافت باید به پزشک معالج مراجعه نمود. پزشک بر پایه باکتری شایع در آن فصل و شهر، بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت گوش کودکان را تجویز می کند.

اگر کودکی پنج شش بار در سال به عفونت گوش مبتلا شود، به رویکرد درمانی متفاوتی نیاز دارد. بروز مکرر عفونت گوش کودکان پزشک را وادار می کند تا یک عمل جراحی لوله های ظریفی را در پرده گوش کودک کار بگذارد. این لوله ها تهویه هوا در گوش میانی را بهبود می بخشد و از تجمه مایع در پشت پرده گوش که زمینه ساز عفونت مکرر می شود، پیشگیری می نماید. شایان ذکر است که کارگذاری این لوله ها قادر نیست از همه عفونت های گوش پیشگیری نماید اما تعداد عفونت ها را کمتر می کند و درمان آنها را تسهیل می نماید.


کلینیک گوش تهران با داشتن بهترین متخصصان گوش برترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد. اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش درمانی کلینیک گوش تهران و تیم حاذق آن هستید؛ با کلینیک گوش تهران تماس بگیرید.

https://tehranearclinic.com/

 

 

 منبع: 

 

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/ear-infections-in-babies-and-toddlers

https://www.nidcd.nih.gov/health/ear-infections-children

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد