کلینیک گوش تهران

کلینیک گوش تهران یکی از بهترین و جامع ترین مراکز تخصصی گوش و شنوایی در شهر تهران است که با داشتن چندین متخصص در رشته های فوق تخصصی گوش و شنوایی، به بیماران سراسر کشور خدمات تشخیصی، درمانی و مراقبتی ارائه می‌دهد.

کلینیک گوش تهران

کلینیک گوش تهران یکی از بهترین و جامع ترین مراکز تخصصی گوش و شنوایی در شهر تهران است که با داشتن چندین متخصص در رشته های فوق تخصصی گوش و شنوایی، به بیماران سراسر کشور خدمات تشخیصی، درمانی و مراقبتی ارائه می‌دهد.

علت و درمان سرگیجه ناگهانی چیست؟

سرگیجه ناگهانی می‌تواند ناشی از بسیاری از مسائل، از جمله مشکلات گوش داخلی، فشار خون پایین و شرایط سلامت روان باشد. سرگیجه ممکن است خود به خود برطرف شود، اما بهتر است به دنبال مشاوره پزشکی باشید. افرادی که احساس سرگیجه دارند ممکن است آن را به عنوان احساس سبکی سر، عدم تعادل، سرگیجه یا غش توصیف کنند. در این مقاله، زمان مراجعه به پزشک و طیف وسیعی از علل آن را شرح می‌دهیم. 

درمان سرگیجه ناگهانی

مسائل مختلف سلامتی می‌توانند باعث سرگیجه ناگهانی شوند و برخی از آنها جدی تر از دیگران هستند. به همین دلیل، هرکسی که شروع ناگهانی هر یک از این مشکلات را تجربه می‌کند باید راهنمایی پزشکی دریافت کند. فردی که سرگیجه را تجربه می‌کند احساس می‌کند که خودش یا اطرافش در حال چرخش هستند. اگر مایلید بدانید هر نوع سرگیجه ایی نشانه و علامت کدام بیماری است کلیک کنید.

سرگیجه ناگهانی ممکن است نیاز به مراقبت های پزشکی فوری داشته باشد. به عنوان مثال، برخی از مشکلاتی که می‌تواند همراه با سرگیجه باشد، نشانه های سکته مغزی است، از جمله تغییر در بینایی یا گفتار، بی حسی یا ضعف در صورت یا یک یا چند اندام. اگر سرگیجه ناگهانی ادامه یابد، دوباره عود کند یا با موارد زیر بروز کند، باید تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد:

       از دست دادن شنوایی

       سایر تغییرات در شنوایی، مانند زنگ زدن در گوش

       افتادن و مشکلات دیگر در راه رفتن

       مشکل در صحبت کردن

       درد قفسه سینه

       هرگونه تغییر در بینایی، مانند تاری

       بی حسی در اندام ها

       سردرد غیر معمول یا شدید

 

سرگیجه ناگهانی و کوتاه

سرگیجه ناگهانی می‌تواند ناشی از فشار خون پایین باشد. یک فرد ممکن است افت فشار خون پس از غذا داشته باشد زمانی که فشار خون بعد از غذا کاهش می یابد. این امر در میان سالمندان برجسته است. یا ممکن است فردی افت فشار خون وضعیتی داشته باشد. این شامل احساس سرگیجه بعد از بلند شدن سریع است. این به دلیل افت ناگهانی فشار خون به دلیل تغییر موقعیت رخ می‌دهد.

علل متعدد دیگری نیز برای سرگیجه ناگهانی وجود دارد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

       مصرف دارو

       کم آبی بدن

       استرس و اضطراب

       عصبانیت و ترس ناشی از فقر آهن و کم خونی

       بیماری حرکت

       عفونت گوش

       میگرن

       قند خون پایین، در افراد مبتلا به سرگیجه سرویکوژنیک دیابت، که سرگیجه همراه با درد یا مشکلات گردن است.

 

سرگیجه ناگهانی و شدید نشانه چیست

فرد مبتلا به اختلال هراس، دوره های ناگهانی و مکرر ترس شدید را تجربه می کند. این حملات پانیک نامیده می شود و می تواند چند دقیقه طول بکشد. حملات پانیک می تواند علائم فیزیکی ایجاد کند که خیلی سریع ظاهر می شوند و تشدید می شوند، از جمله:

       احساس سرگیجه یا سبکی سر

       تپش یا تندشدن ضربان قلب

       درد قفسه سینه یا درد شکم

       ضعف در پاها

       حالت تهوع

       عرق

       لرزش

       احساس قطع ارتباط با افکار یا اطراف

اگر می خواهید به صورت جامع با سرگیجه های ناگهانی کوتاه و طولانی آشنا شوید ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

سرگیجه ناگهانی و عرق سرد

حملات پانیک معمولاً به طور ناگهانی رخ می‌دهد و می‌تواند چند دقیقه یا بیشتر طول بکشد. سرگیجه و تعریق هر دو از علائم فیزیکی حمله پانیک هستند.

 

سرگیجه ناگهانی و سنگینی سر

احساس فشار در سر و سرگیجه ممکن است با هم رخ دهند. فشار سر ممکن است نوعی سردرد باشد یا در کنار سردرد اتفاق بیفتد. فشار سر و سرگیجه اغلب به دلیل میگرن رخ می‌دهد. هر گونه علائم مزمن یا بسیار شدید و ناگهانی ممکن است هشدار دهنده یک بیماری زمینه ای جدی باشد.

 

سرگیجه ناگهانی در خواب

یکی از دلایل رایج سرگیجه هنگام دراز کشیدن، سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم است. این وضعیتی است که در آن کریستال های کوچکی که به حس جاذبه در یک قسمت گوش کمک می کنند، به اشتباه به قسمت هایی از گوش داخلی حرکت می کنند که حرکت سر را تشخیص می‌دهد.

 

سرگیجه ناگهانی در بارداری

در دوران بارداری، ممکن است احساس سبکی سر یا سرگیجه داشته باشید. چند دلیل وجود دارد که چرا ممکن است این اتفاق بیفتد. فشار خون شما پایین تر است. به علاوه، رحم در حال رشد شما می‌تواند ورید بزرگی را که خون را به قلب شما حمل می کند، فشار داده و آن را مسدود کند.

 

سرگیجه ناگهانی و تپش قلب

گاهی اوقات تپش قلب ممکن است نشانه ای از مشکل قلبی باشد. اگر علائم دیگری مانند سرگیجه را دارید، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

 

علت سرگیجه ناگهانی هنگام بلند شدن

افت فشار خون ارتواستاتیک - که افت فشار خون وضعیتی نیز نامیده می شود - نوعی فشار خون پایین است که هنگام ایستادن پس از نشستن یا دراز کشیدن اتفاق می افتد. افت فشار خون ارتواستاتیک می‌تواند باعث سرگیجه یا سبکی سر و احتمالاً غش شود. افت فشار خون ارتواستاتیک می‌تواند خفیف باشد.

 

علت سرگیجه ناگهانی و سیاهی رفتن چشم

هنگامی که فرد می ایستد ممکن است احساس سبکی سر یا سرگیجه، داشته باشد. آنها ممکن است احساس بی ثباتی کنند و برخی از افراد ممکن است سقوط کنند. ممکن است دید آن‌ها تغییر کند و تار شود یا دید کاملا سیاه شود.

 

علت سرگیجه ناگهانی

مشکلات گوش داخلی می‌توانند تعادل بدن را تحت تاثیر قرار دهد و این مسائل عامل اصلی سرگیجه است. بیماری های گوش داخلی که می توانند می‌توانند باعث سرگیجه ناگهانی شوند عبارتند از:

 

       سرگیجه موضعی حمله‌ای خوش‌خیم

سرگیجه موضعی حمله‌ای خوش‌خیم (BPPV) یک بیماری شایع است که باعث بروز دوره‌های مکرر سرگیجه می‌شود.

آنها می توانند با تغییر در موقعیت سر در زمانی که فرد این کارها را انجام می‌دهد اتفاق بیافتند:

       چرخش در رختخواب

       بلند شدن

       خم شدن

       به بالا نگاه کردن

 

       Labyrinthitis Labyrinthitis

Labyrinthitis Labyrinthitis به پیچ و خم کانال های پر از مایع در گوش داخلی اشاره دارد که ملتهب می‌شوند.

 

       نوریت دهلیزی یا نورونیت

این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که عصب گوش داخلی به نام عصب دهلیزی ملتهب می‌شود که معمولاً به دلیل عفونت ویروسی است.

 

       بیماری منیر

این بیماری پیشرونده گوش داخلی می‌تواند باعث کاهش شنوایی شود. علت اصلی بیماری منیر هنوز مشخص نیست، اما علائم به دلیل تجمع مایع در بخشی از گوش داخلی به نام لابیرنت رخ می‌دهد.

 

علت حالت تهوع و سرگیجه ناگهانی

زمانی که دچار سبکی سر می شوید، تعادل خود را از دست می دهید یا احساس می کنید در حال چرخیدن هستید. اگر همراه با آن حالت تهوع هم دارید، ممکن است به دلیل مشکلاتی مانند سرگیجه، میگرن یا فشار خون پایین باشد. معمولاً سرگیجه همراه با حالت تهوع جدی نیست.

 

جمع بندی

سرگیجه ناگهانی ممکن است ناشی از مسائل مربوط به گوش داخلی، فشار خون یا سلامت روان باشد، اما می‌تواند ناشی از طیف وسیعی از علل دیگر باشد. سرگیجه ناگهانی می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که فرد به مراقبت‌های پزشکی اورژانسی نیاز دارد، به خصوص اگر با مشکل در راه رفتن، صحبت کردن، دیدن یا شنوایی، بی‌حسی یا سردرد شدید رخ دهد. سرگیجه ممکن است خود به خود از بین برود، اما بهتر است به دنبال مشاوره پزشکی باشید، به خصوص اگر علائم دیگری وجود داشته باشد یا سرگیجه دوباره عود کند.

منبع:

کلینیک گوش تهران



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد