کلینیک گوش تهران

کلینیک گوش تهران یکی از بهترین و جامع ترین مراکز تخصصی گوش و شنوایی در شهر تهران است که با داشتن چندین متخصص در رشته های فوق تخصصی گوش و شنوایی، به بیماران سراسر کشور خدمات تشخیصی، درمانی و مراقبتی ارائه می‌دهد.

کلینیک گوش تهران

کلینیک گوش تهران یکی از بهترین و جامع ترین مراکز تخصصی گوش و شنوایی در شهر تهران است که با داشتن چندین متخصص در رشته های فوق تخصصی گوش و شنوایی، به بیماران سراسر کشور خدمات تشخیصی، درمانی و مراقبتی ارائه می‌دهد.

چگونگی درمان و ترمیم پارگی پرده گوش

آیا پارگی پرده گوش ترمیم می شود؟ شاید وقتی کسی به درمان پاره شدن پرده گوش فکر می کند این نخستین پرسشی است که به ذهن او خطور می کند. پاسخ این سوال مثبت است: خوشبختانه در بیشتر موارد، پارگی پرده گوش به راحتی ترمیم می شود.

در این نوشتار در مورد تشخیص پاره شدن پرده گوش و همچنین درمان پارگی پرده گوش نکات مهمی از منابع معتبر علمی گردآوری شده است. از شما دعوت می شود در صورت علاقه به این مباحث، مقاله پیشِ رو را تا انتها مطالعه نمایید.  

تشخیص پاره شدن پرده گوش

برای مشخص شدن پارگی پرده گوش باید به پزشک معالج و ترجیحا به دکتر متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد. پزشک با استفاده از دستگاهی که اُتوسکوپ نام دارد، داخل کانال گوش را می بیند و پرده گوش را بررسی می نماید. برای مطالعه کامل پارگی پرده گوش،علل، علائم و درمان آن به ادامه مطلب بروید.

پزشک ممکن است برای تعیین علت پارگی پرده گوش یا سنجش میزان افت شنوایی حاصل از سوراخ پرده گوش، تست ها یا آزمایش هایی را درخواست نماید که مهم ترین آنها به شرح زیر هستند:

·         آزمایش ترشحات گوش به عنوان نمونه، درخواست کشت باکتری از ترشحات غیر طبیعی گوش برای شناسایی عامل ایجاد عفونت گوش و بررسی هر گونه مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک ها

·         تست دیاپازون برای تشخیص کم شنوایی در مقیاس نسبتا دقیق، بسیار مفید است. دیاپازون یک وسیله فلزی است که دو شاخه نسبتا بلند دارد. هر دیاپازون بر پایه بلندی شاخه هایش، صدایی با فرکانس مشخص تولید می کند. با برخورد یک جسم سخت به دیاپازون صدایی با فرکانس مشخص از شدت زیاد شنیده می شود و به تدریج شدت صدا کمتر می شود. از تست دیاپازون می توان برای افتراق کم شنوایی هدایتی از کم شنوایی حسی عصبی هم بهره برد.

·         تمپانومتری نام تست دیگری است که در تشخیص پاره شدن پرده گوش به کار می رود. در تست تمپانومتری یک وسیله ظریف در ابتدای کانال گوش قرار داده می شود. این وسیله تغییرات کوچکی در فشار هوای داخل کانال گوش ایجاد می نماید. دستگاه تمپانومتر واکنش های پرده گوش نسبت به این تغییرات را ثبت و ضبط می کند. اگر پرده گوش پاره یا سوراخ باشد، واکنش پرده گوش الگوی خاصی دارد و از روی آن، می توان به پارگی پرده گوش پی برد.

·         تست شنوایی سنجی یا شاید درست تر باشد نوشته شود: تست های شنوایی سنجی به یک سری از تست ها گفته می شود که به طور دقیق نشان می دهد هر گوش از توانایی شنیدن کدام فرکانس از صداها و با حداقل چه شدتی برخوردار است. به طور معمول، این تست ها در صداهای عایق شده نسبت به صوت به انجام می رسد.

درمان پارگی پرده گوش

در بیشتر موارد، ترمیم پارگی پرده گوش به طور خود به خود و بدون هر گونه درمانی، ظرف چند هفته به انجام می رسد. اگر پزشک شواهدی مبنی بر وجود عفونت در گوش ببیند، قطره گوش حاوی آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. وجود عفونت گوش می تواند ترمیم پارگی پرده گوش را با اختلال مواجه سازد.

گاهی ترمیم پارگی پرده گوش با وجود گذشت چندین هفته کامل نمی شود. در چنین مواردی لازم است به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد. دکتر متخصص گوش می تواند از گزینه های درمانی متفاوتی برای ترمیم پارگی پرده گوش استفاده نماید. در زیر به رایج ترین روش های درمان پارگی پرده گوش پرداخته شده است.

پچ پرده گوش

پَچ یک واژه انگلیسی است که شاید در زبان ما بهترین معادل برای آن در این مورد، وصله باشد. در صورت عدم ترمیم پارگی پرده گوش پس از چندین هفته دکتر متخصص گوش و حلق و بینی می تواند با انجام چندین نوبت پچ پرده گوش به ترمیم کامل آن کمک نماید.

پچ پرده گوش یک صفحه کوچک از جنس نوع خاصی کاغذ یا سایر مواد است. پزشک ابتدا یک ماده شیمیایی ویژه تسهیل ترمیم، به لبه های پارگی پرده گوش می مالد. سپس پچ پرده گوش را روی محل پارگی یا سوراخ می گذارد. شاید لازم باشد برای تکمیل ترمیم پارگی پرده گوش، این عمل ساده چندین بار تکرار شود.

عمل ترمیم پارگی پرده گوش

اگر عمل پچ پرده گوش هم موفقیت آمیز نباشد، پزشک متخصص گزینه درمانیِ عمل جراحی را پیشنهاد خواهد کرد. البته گاهی اوقات هم پزشک با دانش و تجربه بالای خود ممکن است چنین تشخیص دهد که احتمال موفقیت پچ پرده گوش در مورد برخی بیماران کم است و از همان ابتدا آنها را کاندید عمل جراحی ترمیم پارگی پرده گوش نماید.

رایج ترین نوع عمل جراحی که برای ترمیم پارگی پرده گوش به کار گرفته می شود، تمپانوپلاستی نام دارد که گاهی تیمپانوپلاستی هم تلفظ می شود. برای انجام این عمل جراحی، دکتر جراح گوش قطعه کوچکی از بافت خود بیمار را، به طور معمول از گوش بیمار، بر می دارد تا آن را روی محل سوراخ پرده گوش قرار دهد و در واقع، سوراخ پرده گوش را با استفاده از آن، ترمیم کند.

عمل جراحی تمپانوپلاستی ممکن است در بیمارستان یا مرکز جراحی به انجام برسد. به طور معمول، بیمار چند ساعت پس از پایان عمل جراحی به خانه فرستاده می شود. در درصد بسیار کمی از افراد، شاید شرایط بیهوشی به گونه ای پیش برود که پزشک متخصص بیهوشی صلاح بداند، بیمار یک شب یا به ندرت بیشتر، در بیمارستان بستری شود.

درمان خانگی پاره شدن پرده گوش

ترمیم پارگی پرده گوش به طور خود به خود و بدون نیاز به هر گونه درمانی ظرف چند هفته در بیشتر موارد تکمیل می شود. با وجود این، لازم است طی این چند هفته، فردی که پرده گوشش پاره یا سوراخ شده است، نکات زیر را با دقت رعایت کند.

·         خشک نگه داشتن گوش آسیب دیده ضروری است. بیمار مبتلا به پارگی پرده گوش باید هنگام دوش گرفتن یا استحمام با پلاگ گوش از جنس سیلیکون یا با یک پنبه بهداشتی چرب شده به طور کامل با وازلین طبی ورودی کانال گوش را بپوشاند تا آب وارد آن نشود.

·         خودداری از تمیز کردن گوش در طول مدت ترمیم پارگی پرده گوش اهمیت فراوانی دارد

·         پرهیز از تمیز کردن بینی با فشار زیاد هوا (فین کردن) بسیار مهم است. فین کردن به سبب وارد کردن فشار زیاد به پرده گوش هر گونه ترمیم انجام شده را تخریب می کند.


https://tehranearclinic.com/



 منبع ها:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/ruptured-eardrum/diagnosis-treatment/drc-20351884#:~:text=Tympanoplasty-,Tympanoplasty,treatment%20within%20a%20few%20weeks.

https://www.mountsinai.org/health-library/surgery/eardrum-repair

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد